از کاربراتور تا ریل مشترک
نوشته شده توسط : MBN Electronics

اولین موتور درون سوز اختراع شد مجهز به سیستمی بود که کار سوخت رسانی و تزریق سوخت را انجام میداد ( کاربراتور ).
تفاوت اصلی بین کاربراتور و تزریق سوخت این است که تزریق سوخت با پمپاژ قوی از طریق یک نازل کوچک تحت فشار بالا انجام میشود ، در حالی که یک کاربراتور متکی بر مکش ایجاد شده توسط مصرف هوا از طریق یک لوله ونچوری به منظور مخلوط کردن سوخت به کمک جریان هوا و مخلوط شدن با هوا برای داخل شدن به سیلندر است .
سیستم های تزریق سوخت مدرن به طور خاص برای نوع سوخت مورد استفاده طراحی و قرار گرفته اند

تاریخچه و توسعه :

در اواخر سال ۱۹۵۰ و اوایل سال ۱۹۶۰ میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه نمودند. در اواخر سال ۱۹۵۰ شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را  نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک، در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فن آوریهای نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد.

مزایای تزریق سوخت :

توزیع یکنواخت سوخت بین سلیندرها، کاهش  و تولید ،  بالاتر موتور به علت حذف  می‌باشد.

تاریخچه :

هربرت آکروید  استوارت اولین دستگاه با طراحی شبیه به تزریق سوخت مدرن ، را با استفاده از یک پمپ حرکت تند و سریع در فشار بالا به یک انژکتورساخت و رشد و توسعه داد . این سیستم در موتور لامپ گرم مورد استفاده قرار گرفت و برای استفاده در موتورهای دیزل سیستم اصلی رودولف دیزل به کار گرفته شده که از سال 1920 ستفاده از آن رواج یافت .

یکی دیگر از استفاده زود هنگام تزریق مستقیم بنزین در سال 1925 در موتور Hesselman توسط مهندس سوئدی جوناس Hesselman اختراع شده بود . که زمانی که پیستون به نقطه مرگ بالا میرسید تزریق میشد و فقط برای روشن کردن موتور به کار میرفت و پس از آن موتور به حالت گازوییل سوز در میامد .

استفاده از تزریق سوخت مستقیم در جنگ جهانی دوم رواج قابل توجهی پیدا کرد و کمپانیهای  دایملر و بنز و BMW  و رولز رویس و میتسوبیشی و آلفا رومئو  از موتورهایی با تزریق مستقیم سوخت رونمایی کردند . مخصوصا برای استفاده در هواپیما .

یکی از اولین سیستم های تزریق بنزین که متداول شد یک سیستم مکانیکی توسعه یافته توسط بوش بود و در سال 1952 در جالوت GP700 و Gutbrod برتر 600 معرفی شد.  این دیزل پمپ تزریق مستقیم در فشار بالا با سوپاپ دریچه گاز راه اندازی شده بود .
 از سال 1969 خودرو سازان مشهور اروپا به سمت استفاده از سیستم سوخت پاش مستقیم روی آوردند ( Jetronic) که توسط بوش ساخته شده بود .

انواع سیستم سوخت رسانی :
انژکتور : سیستم سوخت رسانی انژکتوری یکی از روشهای سوخت رسانی به
موتورهای احتراق داخلی به روش تزریق سوخت است که در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند به پشتسوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌آید .

تزریق الکترونیکی electrojector  ) :

اولین تزریق ( EFI ) سیستم سوخت الکترونیکی تجاری Electrojector توسعه یافته توسط شرکت Bendix  بود و در سال 1957 توسط آمریکا موتورز شرکت ( AMC ) ارائه شد .خاصیت مهم آن این بود که در هوای سرد به راحتی روشن میشد و قدرت بیشتری نسبت به مدل کاربراتوری آن تولید میکرد . 

کادیلاک سویل در سال 1975 با یک سیستم EFI ساخته شده توسط  Bendix   و بسیار نزدیک به  D- Jetronic بوش  معرفی شد . L- Jetronic  برای اولین بار ظاهر شد درسال 1974 بر روی پورشه 914 ، 

تزریق مداوم

در یک سیستم تزریق مداوم ، جریان سوخت در تمام زمانها از انژکتورهای سوخت پاشیده میشود ، اما در سرعت جریان متغیر . این است که در مقایسه با سیستم های تزریق سوخت ، که ارائه دهنده سوخت در طول پالس های کوتاه مدت متفاوت ، با یک نرخ ثابت جریان در طول هر پالس است . سیستم تزریق مداوم می تواند چند نقطه یا تک نقطه باشد ، اما غیر مستقیم .

سیستم تزریق مداوم رایج ترین سیستم تزریق است که توسط  بوش K- Jetronic ، معرفی شده در سال 1974 است. K- Jetronic برای سال های بسیاری بین 1974 و اواسط 1990s ب ام و، لامبورگینی ، فراری ، مرسدس بنز ، فولکس واگن ، فورد ، پورشه، آئودی، ساب، DeLorean ، و Volvo مورد استفاده قرار گرفت .


تزریق پورت مرکزی :
سالهای 1992 تا 1996 جنرال موتورز یک سیستم به نام مرکز دریچه تزریق (انژکتور) یا تزریق سوخت بندر مرکزی ساخت . این سیستم با استفاده از لوله های با دریچه های poppet از یک انژکتور مرکزی برای پاشش سوخت در هر یک از پورت های ورودی و نه نسبت به جریان بنزین را کنترل مرکزی هوشمند .


Multiport تزریق سوخت ( MPFI) :

سیستم تزریق سوخت Multiport به این صورت است که زمانی که سیلندر به نقطه مرگ بالا میرسد یک تزریق مستقیم انجام میدهد. 
بسیاری از سیستم های EFI مدرن از  MPFI ترتیبی استفاده میکنند .، با این حال ، در موتورهای جدیدتر بنزین سوز ، سیستم های تزریق مستقیم متداول تر است .


تزریق مستقیم  ( ریل مشترک ) :

بوش سیستم ریل مشترک را برای اولین بار در سال 1997 در خودروهای سواری به بازار عرضه کرد. محصول سیستم ریل مشترک برای خودروهای تجاری از سال 1999 شروع شد.  این سیستم نامش را از ذخیره کننده فشار مشترک ریل که سوخت همه سیلندرها را تامین می کند ، گرفته است.

در مقایسه با دیگر سیستم های انژکتوری ، فشار تولیدی و پاشش در تکنولوژی ریل مشترک از هم جدا هستند. یک پمپ فشار بالای مستقل سوخت را به طور پیوسته در ریل تغذیه می کند. در سیستم ریل مشترک به طور دائم و پایدار یک فشار هماهنگ با وضعیت های مدیریت موتور ، در اختیار آن قرار می گیرد. حتی در سرعت های پایین موتور این فشار وجود دارد.

در تکنولوژی ریل مشترک ، در مقایسه با سیستم های مرسوم تفاوت هایی وجود دارد که پاشش های متعدد را در سیکل های انجام کار مهیا می کنند.در این مرحله پاشش اولیه برای آرام کارد کردن موتور، پاشش اصلی برای ایجاد قدرت ایده ال، پاشش ثانویه برای کاهش آلایندگی صورت می گیرد. سوخت توسط لوله های فشاری کوتاهی به انژکتورها می رسد و سپس از سوراخ های پاشش به محفظه ی احتراق پاشیده می شود.

فشار پاشش بالاتر ، بخار شدن بهتر سوخت توسط سیستم پاشش و همزمان بازده احتراق بیشتر را سبب می شود. در سال 2005 بوش سومین ریل مشترک تولیدی را با فشار پاشش 1800 بار برای وسایل نقلیه تجاری سبک، معرفی کرد. یک نسخه از این سیستم برای خودروهای نیمه سنگین در سال 2007 به بازار عرضه شد. اولین تولید بوش برای وسایل نقلیه تجاری  به سال 1999 باز می گردد که فشار پاشش   1400 بار را دارا بود.
اجزاء سیستم سوخت رسانی انژکتوری :

ریل سوخت و انژکتورهای متصل به آن

سنسورها: شامل سنسور فشار هوا، ، ،، ، سنسور اکسیژن، ،پتانسیومتر دریچه گاز، ، ، 

پمپ ، لوله‌های سوخت رسانی ،  ،  ، انژکتورها ،مانیفولد هواو بدنه گاز ، 

  ( استپر ) ، .

 




:: موضوعات مرتبط:
مکانیک و برق خودروهای سبک وسنگین , ,
:: برچسب‌ها: از کاربراتور تا ریل مشترک , ریل مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 مهر 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: